Träna Triceps

Träna Triceps

Träna tricepsmuskeln, så minskar "gäddhänget" och du kan få armarna du alltid velat ha.


ARMARNAS ANATOMI

Till armarnas muskler räknas Biceps brachii muskeln på överarmens framsida vars främsta uppgift är att böja armbågsleden. Biceps brachiis antagonist är triceps brachii, överarmens baksida. 

Triceps har upptill tre huvuden (ursprung)  av vilka två fäster på överarmsbenet och ett fäster på skulderbladet. Nedtill fäster muskeln på armbågsbenet.

Att träna triceps och biceps har nog varit vanligare bland killar tidigare, att vilja mäta sin styrka med hjälp av överarmens omkrets. Men med all rätt så har även tjejer stolt börjat träna triceps och biceps för att få snygga och starka armar!  

TRÄNA MED BODYWEIGHT®

Det är bara din kropp och din fantasi som sätter gränserna för hur du kan träna med Bodyweight®. Du kan träna triceps på olika sätt genom att ändra vinklar på övningarna och på så sätt utmana musklerna på flera sätt för att bli starkare, mer explosiv, bränna fett, förbättra din idrottsprestation eller för att nå andra typer av mål. Här nedan kommer några av övningarna och kort varför det är bra att träna dem! 

TRICEPS PRESS 

Triceps Press är en pressövning som man även kan göra med styrketräningsmaskin på gymmet, men här gör du den enkelt med ditt band.  

Greppa handtagen ovanifrån med handflatan nedåt. Luta dig tillbaka, men håll överarmen intill kroppen. Håll armarna böjda i 45 graders. Pressa upp dig genom att pressa handflatorna nedåt, med hjälp av dina triceps. 

ARMPRESS MED SMALT GREPP

Övningen kallas ofta diamond push up, för att mellanrummet mellan händerna kan liknas en diamant. Att hålla händerna så mycket ihop kan vara svårt, men ett bra mål. Börja med att ställa in ditt band så att handtagen är i knähöjd, ställ dig i armhävningsposition med framdelen av fötterna i bandets öglor. Sträck ut benen och ta stöd på tårna, se till att armarna är bakom axlarna, spänn magen och håll kroppen rak genom hela övningen. 

Sätt händerna så nära varann som du kan. Böj på armbågarna så att de går ut mot sidan, sänk ned kroppen tills ditt bröst når dina händer och pressa sedan kroppen uppåt igen men undvik att låsa ut armbågarna i toppositionen. Gör sedan fler repetitioner i en rörelse.

DIPS

Du kan göra dips med dina band. Vill du göra det tyngre lyfter du fötterna från marken, vill du gör övningen lättare låter du fötterna vila på golvet.

Stå mellan banden. Ta tag i handtagen från utsidan med remmarna under armarna. Sänk dig, genom att böja på armarna, så långt ner som möjligt. Tryck dig upp igen med hjälp av triceps.

VARFÖR TRÄNA TRICEPS


Att ha starka armar är både snyggt och bra. Många besväras av att armens baksida känns slapp och hängig och skulle gärna bli av med sitt så kallade gäddhäng. Att stärka triceps bränner givetvis inte fett på armens baksida, men muskeln blir starkare och större, och hänget blir därför mindre! Armstyrka är bra att ha i vardagen samtidigt som ett par välsvarvade armar också vittnar om en stark och sund kropp.

BODYWEIGHT®

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.

 Själva redskapet består av två band med handtag. 

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 

Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt i Bodyweight® och minskar därmed risken för att fötterna ska glida ur. 



Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och de justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 

Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!

GRATIS APP

Förutom att leverera produkter för en funktionell träning erbjuder vi även träningsprogram och övningar via vår app som du enkelt kan ladda ned från iTunes, antingen till iPhone, iPad eller iPod. Appen kan du hitta här >> .

Programmen är enkla att följa, och det finns pass för alla, enkla pass för den som inte har tränat tidigare och avancerade pass för de mer vältränade. Passen är framtagna för det ska finnas något för alla, allt för att undvika skador och få ett bättre träningsresultat med din Bodyweight.